Мощна техника за дебела дървесина: Впръскването превръща моторните уреди STIHL в мощни инструменти, на които професионалистите могат да разчитат.
05.10.2023
Истинска иновация на STIHL: Системи за впръскване на гориво, които при моторните уреди осигуряват правилно образуване на сместа при двигатели без карбуратор.
Впръскването е технология за образуване на сместа за двигатели с вътрешно горене. Тук ще научите как функционира впръскването в детайли.
Въпросът за оптималната мощност на двигателя на първо място няма нищо общо със зареденото гориво – а с въздух. Горивото, което циркулира във вътрешността на двигателя, по принцип служи само за това, да доведе съдържащият се във въздуха кислород до реакция с неговите въглеводородни частици. Единственото, което трябва да направи горивото: винаги да имате правилното количество на правилното място в точното време. Защото само перфектната въздушно-горивна смес гарантира бързо и пълно изгаряне, което позволява на двигателя да използва целия си потенциал.
Възможност за осигуряване на идеалната въздушно-горивна смес: карбураторът. Но това е всичко друго, но не и просто: Карбураторите е механични части, чиято перфектна функция се базира преди всичко на разликата в налягането между всмукателното подналягане и атмосферното налягане. Фино равновесие, което винаги трябва да е гарантирано за правилното функциониране на карбуратора. Обикновено това не е проблем – при условие, че се вземат предвид факторите, които могат да повлияят отрицателно на функционирането на карбуратора. Колебания на надморската височина и температурата, замърсявания на въздушния филтър, износване на двигателя и качество на горивото могат да повлияят например отрицателно на безпроблемното функциониране на карбуратора. Какво обаче, ако искате да използвате Вашия моторен уред независимо от надморската височина и температурата? Уредите на STIHL, които трябва да се доказват на различни терени, разчитат на системи за впръскване на гориво за възможно най-голям радиус на действие. Това ги прави особено надеждни и нечувствителни към външни влияния. Системите за впръскване на гориво не функционират като карбуратор с разлики в налягането – горивото се впръсква директно в картера при впръскването чрез впръскващия вентил или, както при иновативния моторен трион MS 500i, директно в смукателния колектор. Горивонагнетателната помпа поддържа налягането на горивото постоянно и по този начин гарантира, че впръскващият вентил предоставя оптималното количество гориво във всеки момент на експлоатация.
Принципът на впръскване е технологична върхова мощност – има обаче и много различни начини, по които в детайли функционират системите за впръскване на гориво. За да осигурим общ преглед, тук представяме трите главни категории.
Тук се обозначават методи за впръскване, при които горивната смес се инжектира директно в горивната камера.
При този вид впръскване горивото се впръсква директно в картера. Впръскването се извършва своевременно по време на започващата компресия. Предимството: По този начин трябва да се преодолее само относително ниско налягане на впръскване. Пулверизирането и нагряването на горивото се постигат благодарение на движението на буталото до горната мъртва точка и на повишаващата се по този начин компресия. Този тип впръскване се използва в ъглошлайфа TS 500i.
Друг вид впръскване – този път с впръскване на гориво в смукателната тръба на двигателя. Тук буталото всмуква готовата въздушно-горивна смес. Това впръскване се обозначава също и като впръскване в смукателния колектор. Тук въздушно-горивната смес може да се води особено ефективно до буталото и вътрешното охлаждане може да се извърши особено благоприятно. Този тип впръскване се използва в революционния моторен трион MS 500i. Повече за тази световна новост ще намерите по-долу.
Той е истинска световна новост: Моторният трион STIHL MS 500i е първият моторен трион с електронно управлявано впръскване, който се произвежда серийно. Това, което прави този моторен трион толкова специален, е в неговия двигател: Защото там се намира управлявана от сензор система за впръскване на гориво, която привежда двигателя в оптимална мощност. С тази технология STIHL влиза в иновационната нова страна – и предлага многобройни предимства при използването.
Чрез революционната си система за впръскване на гориво и произтичащия от това отказ от карбуратор и карбураторни компоненти се създава уникална олекотена конструкция. А тя има най-доброто съотношение между тегло и мощност на пазара на професионалните бензинови моторни триони: уникални 1,24 kg/kW. На професионалистите при събирането на твърда дървесина моторният трион с впръскване обещава значително по-висока мощност в сравнение с други модели с клас на работен обем на двигателя от 80 cm3. Към това се добавят стремително ускорение и оптимално поведение при стартиране – независимо дали при студен, или при топъл старт.
Технология, разработена от STIHL, предоставя на електрониката всички данни от сензорите, от които се нуждае, за да управлява впръскването. Също и веднага при стартирането, въпреки че STIHL MS 500i се стартира със стартово въже и без батерия. С разработването на този двигател STIHL завладя полето на професионалните бензинови моторни триони – и това се дължи преди всичко на използваната инжекционна технология: електронното впръскване.
За да функционира оптимално впръскването, в картера на двигателния блок са монтирани различни сензори. По-точно казано: сензор за външна температура, сензор за налягане и сензор за температура. Тези сензори измерват условията на околната среда и ги предават на електронния блок за управление на моторния трион. Освен това сензорите регистрират всички данни, които са необходими за изчисляване на всмуканата въздушна маса чрез електронния блок за управление. Така може да се определи перфектното количество гориво за оптимално изгаряне много по-прецизно, отколкото би могъл да го направи някога карбуратор.
Генераторът е друг иновативен технологичен детайл на системата за впръскване на гориво: Той не само осигурява производството на електроенергия, но и служи като сензор. От променливия ток, създаден от генератора, се генерира информация за два важни фактора за функцията на впръскване: оборотите на машината и положението на коляновия вал. По този начин електронният блок за управление на системата за впръскване на гориво познава съвсем точно работното състояние и нуждите от гориво на триона. По този начин впръскването на гориво и подаването на контакт могат да се адаптират оптимално към всички условия на околната среда.
Всичко това се случва в милисекундния такт – и осигурява отлично поведение при стартиране, оптимално ускорение и максимална мощност през целия работен ден. Изцяло без студено стартиране, топло стартиране или други ръчни настройки на триона. Тъй като това се поема от електрониката.
Използването на система за впръскване на гориво в двигателя за моторни триони прави работата лесна – в буквалния смисъл. И това се дължи на концепцията на двигателя с намалено тегло с оптимизирано работно пространство. Чрез електрозахранването чрез генератор отпадат иначе обичайните магнити в маховика и позиционирането на електронния блок за управление директно на маховика. Това позволява по-ефективно направляване на охлаждащия въздух, благодарение на което маховикът може да бъде проектиран със значително по-малък диаметър и височина, отколкото е обичайно при този клас на мощност.
Необходимата за работа на празен ход инерционна маса в двигатели STIHL със система за впръскване на гориво се създава от стоманен пръстен, който се намира на външния ръб на маховика под лопатките на вентилатора. Това прави възможен недостижимо компактен досега маховик. Освен това по този начин се намалява натоварването на коляновия вал. Това означава, че можете да спестите допълнително тегло в сравнение с конвенционалния трион.
Освен това електронният блок за управление на инжекциона е разположен в корпуса на резервоара оптимално по отношение на работното пространство, теглото и центъра на тежестта – друг важен елемент за компактен и лек инжекционен задвижващ механизъм.
Впръскването е технология за образуване на сместа за двигатели с вътрешно горене. Това може да се извърши по различни начини. Бензиновият моторен трион STIHL MS 500i е например първият моторен трион с електронно управлявано впръскване. Революционната технология за впръскване STIHL Injection означава стремително ускорение, екстремно висока мощност и впоследствие минимизирано тегло.
Начинът на работа на системата за впръскване на гориво зависи от вида на впръскването. Горивната смес може да се инжектира директно в горивната камера, в картера или в смукателната тръба на двигателя. Поради това карбураторът отпада, така че двигателят вече не разчита на разликите между всмукателното подналягане и атмосферното налягане.
Разликата между директно и индиректно впръскване се показва по пътя на горивото в горивната камера. При директно впръскване горивната смес се впръсква директно в горивната камера, докато при индиректно впръскване горивото се инжектира или в картера, или в смукателната тръба на двигателя.