Вашият бензинов верижен трион работи със смес от бензин и моторно масло. При това качеството е от решаващо значение.
30.08.2023
Винаги спазвайте точно съотношението на смесване.
E10 може да се използва за уреди STIHL и VIKING.
Продължителността на използване на сместа е различна в зависимост от самата смес. Възможно е самостоятелно приготвена смес да не е годна за употреба 30 дни след смесването ѝ.
STIHL произвежда и предлага на своите клиенти висококачествена готова горивна смес STIHL MotoMix.
Подходящата смес за верижен трион STIHL се състои от 50 части бензин и една част моторно масло, най-добре масло за двутактови двигатели STIHL. Можете сами да подготвите правилната смес от 5 литра бензин и 100 мл моторно масло – или да закупите готовото специално гориво MotoMix от STIHL.
Кое моторно масло е подходящо за верижен трион STIHL, може да се види по класификацията. Използвайте висококачествено масло за двутактови двигатели с класификация TC. Препоръчваме масло за двутактови двигатели STIHL, което е специално съгласувано с двигателите STIHL за дълъг експлоатационен живот на двигателя.
Подходящият бензин за верижен трион STIHL е качествен бензин с минимално октаново число ROZ 90. По принцип за всеки верижен трион STIHL е подходящ бензин с 5% или 10% етанол. E10 също може да се използва за верижен трион STIHL.
Обяснението как да направите смес в съотношение 1:50 е бързо. Нуждаете се от една част моторно масло, към която да добавите 50 части бензин. Смесете ги директно в одобрена туба и след това я разклатете, за да може моторното масло да се смеси равномерно с бензина.
Важно е да имате подходяща горивна смес за Вашия бензинов трион. Неподходящи горива или различно от предписаното съотношение на смесване могат да доведат до силно износване и до сериозни повреди на двигателя, например задиране на буталото. За верижни триони с двигател 2-Mix и 4-Mix® препоръчваме следните съотношения на смесване:
1: 50 = 1 част моторно масло + 50 части бензин
Доброто съотношение на смесване за верижния трион е 1: 50. Сместа се състои от 5 литра бензин и 0,10 литра (100 мл) моторно масло, най-добре масло за двутактови двигатели STIHL.
За Вашата смес използвайте само качествен бензин с минимално октаново число 90 ROZ.
Използвайте само висококачествено масло за двутактови двигатели, което отговаря на класификацията TC. Препоръчваме масло за двутактови двигатели STIHL, което е специално съгласувано с двигателите STIHL за дълъг експлоатационен живот на двигателя. Моторни масла с по-ниско качество могат да повредят двигателя, сегментите, тръбопроводите и резервоара за гориво.
За да подготвите сместа първо налейте моторното масло в туба, одобрена за гориво, и след това бензина. Преди да налеете горивната смес в резервоара, препоръчваме да я смесите добре, като разклатите тубата. След това внимателно отворете тубата, тъй като налягането може да се е покачило.
STIHL произвежда и предлага на своите клиенти висококачествена горивна смес STIHL MotoMix.
Горива с 5 или 10 процента етанол са подходящи по принцип за всички моторни триони и моторни уреди STIHL, както и за градински уреди STIHL с двигатели на Briggs & Stratton, Kawasaki и Kohler.
Може да се наложи допълнително регулиране на карбуратора, за да се компенсира промененият състав на горивото. За целта препоръчваме да се обърнете към дилър на STIHL.
Обозначението "E10" е съкращение: "E" означава алкохол биоетанол, който се смесва с бензина. Числото "10" показва, че делът на етанола може да достигне до 10 процента. E10 следователно е гориво, което съдържа по-висок дял биоетанол в сравнение с бензин Super. При бензин Super той е максимум пет процента.
По време на сезона в рамките на няколко седмици горивото се изразходва, а при неизползване на уредите, например през зимата, сместа от бензин и масло остава значително по-дълго в тубата, резервоара и карбуратора. През това време в тубите за гориво и системите проникват кислород и влага. При закупените от бензиностанция горива това може да доведе до промяна на съществуващата смес. Така наречените добавки, т.е. примеси от производителя, като например антиоксиданти или антикорозионни средства, които служат за подобряване на характеристиките на горивото, могат да бъдат засегнати и да се отделят от сместа.
Освен това може да се създаде подобен на смола продукт – т.нар. "гума". Когато се говори за горива, под "гума" се разбира остатък, който се появява след изпаряването. Наличието на гума в горивото води до отлагания в горивната камера на двигателя или до залепване и запушване на горивните дюзи или филтрите.
При смеси за двутактови двигатели в комбинация с горива, съдържащи етанол, след сравнително кратко време може да се стигне до разделянето на маслото и бензина. STIHL препоръчва самостоятелно подготвена смес за двутактови двигатели да не се съхранява повече от 30 дни, за да се намали до минимум степента на разделяне на горивото.
В тази връзка разделяне означава: Влагата, съдържаща се във въздуха, се свързва с етанола и се отлага на дъното на тубата.
Внимание при разделянето
Поради разделянето маслото за двутактови двигатели не е равномерно разпределено в горивото. Това може да доведе до липсваща смазка в двигателя. Поради липсващото смазване и охлаждане е възможно да се стигне до проблеми при работа на двигателя, водещи до задиране на буталото. Дори след силно разклащане на тубата разделеното гориво не е в безупречно състояние.
Ако се зареди неправилна смес, верижният трион не бива да се пуска в експлоатация – дори и за кратко време. Изпразнете старото гориво с помощта на фуния обратно в тубата и заредете резервоара с правилната горивна смес. Обикновено това е достатъчно. Ако моторният трион не работи, може да се наложи да почистите запалителната свещ.
Тук можете удобно да изтеглите инструкцията за експлоатация за Вашия моторен трион STIHL.